Menopavza - Kdaj se začne, znaki, težave, hormoni, zdravje srca in ostale spremembe

Menopavza - Kdaj se začne, znaki, težave, hormoni, zdravje srca in ostale spremembe

15.02.2021

Pojav menopavza imenujemo začetek obdobja neplodnosti pri ženskah. Ta sprememba se zgodi postopoma, najpogosteje se prične med 45 in 55 letom starosti in v povprečju traja od 4 do 7 let.
Je zahtevna sprememba, ki se zgodi v telesu in na vsako žensko vpliva drugače. Mnogim povzroči neprijetne simptome, nekatere celo potrebujejo zdravljenje.

Posledice menopavze povečajo tudi možnosti za nastanek nekaterih zdravstvenih težav.
Ker je ključnega pomena, da smo v obdobju nekaj let pred in po menopavzi bolj pozorni na naše zdravje smo v Diagnostiki Clarus pripravili preventivni zdravstveni program Menopavza.


Vsebina:

  • Kaj je menopavza?
  • Zgodnja menopavza in prezgodnja menopavza
  • Težave in telesne spremembe v času menopavze
  • Zdravstvene posledice menopavze
  • Hormonska terapija – kaj morate vedeti?

 

Kaj je Menopavza?

Kot smo že omenili je to pričetek neplodnosti pri ženskah. Do tega pa ne pride kar čez noč. Telo počasi prehaja v stanje neplodnosti, kar ponavadi traja nekaj let (lahko tudi 10 let). To obdobje imenujemo perimenopavza.

 

Perimenopavza:

Kot posledica staranja se v telesu proizvaja vse manj spolnih hormonov (predvsem estrogena in progesterona). Ta dva hormona pa sta pri ženskah zadolžena za reguliranje menstrualnih ciklov.
V zadnjih enem do dveh letih perimenopavze se padec estrogena drastično pospeši. Zato je v tem času značilno, da simptomi postanejo bolj očitni.

 

Najpogostejši simptomi menopavze:

Simptomov menopavze je veliko, več je naštetih v zapisu 32 Simptomov Menopavze. Tukaj so izpostavljeni le najpogostejši, saj ženske doživljajo različne simptome v različni intenziteti, redko katera bo doživela vse.

1. Menstruacije postanejo neredne:

  • Trajajo dlje ali manj časa
  • So močnejše ali komaj opazne
  • Bolj pogoste (manj kot 21 dni med zadnjim dnem menstruacije in prvim dnem naslednje menstruacije)
  • Manj pogoste (kadar menstruacija izostane za 2 ali 3 mesece).
  • OPOZORILO: Čeprav so menstrualni cikli neredni, lahko ženska v tem obdobju še zmeraj zanosi.

2. Suhost nožnice

3. Vročinski oblivi

4. Nočno potenje

5. Težave s spanjem

6. Spremembe razpoloženja

7. Povečanje telesne mase in upočasnjena presnova

8. Redčenje las in suha koža

9. Izguba polnosti dojk

Perimenopavza traja do menopavze – do takrat, ko se menstruacijski cikli popolnoma prenehajo.

OPOZORILO: V primeru, da ste po 6 mesecih brez menstruacije ponovno krvaveli, vam močno priporočamo, da obiščete ginekologa.

 

Menopavza:

Menopavza je zadnja menstruacija v ženskem življenju. Bolj natančno se menopavzo diagnosticira takrat, ko je minilo 12 mesecev od zadnje menstruacije.

Na tej stopnji jajčniki popolnoma prenehajo sproščati jajčeca, količina hormonov, ki ga proizvedejo pa je izredno majhna.

 

Postmenopavza:

Je obdobje preostanka življenja po menopavzi. Neprijetni simptomi menopavze se sčasoma olajšajo. Obstajajo izjeme, ki tudi 10 let po zadnji menstruaciji doživljajo neprijetne simptome menopavze.

Pomembno pa je poudariti, da telo deluje nekoliko drugače in smo podvrženi dodatnim zdravstvenim težavam ravno zaradi padca spolnih hormonov. 

 

Zgodnja menopavza in prezgodnja menopavza

O zgodnji menopavzi govorimo kadar nastopi pred 45. letom starosti.

  • Približno 5% žensk prizadene zgodnja menopavza.

O prezgodnji menopavzi pa v kolikor nastopi pred 40. letom.

  • Približno 1% žensk prizadene prezgodnja menopavza.

Simptomi prezgodnje in zgodnje menopavze so pogosto enaki kot pri naravni menopavzi. Glej zapis 32 simptomov menopavze.

 

Vzroki za zgodnjo in prezgodnjo menopavzo?

Vzrok je lahko posledica zdravstvenega stanja ali zdravljenja ali pa ni znanega vzroka (spontana).

Vse, kar poškoduje jajčnike ali ustavi nastajanje estrogena, lahko povzroči zgodnjo menopavzo.

 

Možni dejavniki, ki bi lahko povzročili (pre)zgodnjo menopavzo, vključujejo:

  • Kajenje

Študija je pokazala, da dolgotrajno in redno kajenje pripomore, da hitreje doživite menopavzo.

  • Življenjski slog

Pomankanje gibanja in izpostavljenosti soncu čez celo življenje lahko pripomore k zgodnji menopavzi. Velik vpliv ima tudi nezdrava prehrana: enostavni ogljikovi hidrati, prevelik vnos sladkorja in procesirana hrana ter prekomerno pitje alkohola. Nekatere raziskave nakazujejo, da je lahko vzrok tudi vegetarijanska prehrana. Vsem priporočamo posvet z dietetikom/nutricistom.

  • Indeks telesne mase

Estrogen se shranjuje v maščobnem tkivu, zato imajo suhe ženske manjšo zalogo estrogena katero hitreje izčrpajo.

  • Genetska predispozicija - družinska nagnjenost k zgodnji menopavzi

Če je vaša mati imela zgodnjo menopavzo, obstaja velika verjetnost, da jo boste imeli tudi sami. V primeru, da je kdo v družini doživel prezgodnjo menopavzo se o temu pogovorite s svojim zdravnikom.

  • Operacija odstranjevanja maternice ali jajčnikov
  • Neželeni učinek kemoterapije ali obsevanja zaradi rakavega obolenja
  • Galaktozemija ali dedno pomanjkanje encimov.
  • Kromosomske nepravilnosti

Turnerjev sindrom (imenovan tudi monosomija X in disgeneza gonad) vključuje rojstvo z nepopolnim kromosomom. Ženske s Turnerjevim sindromom imajo jajčnike, ki ne delujejo pravilno. Zaradi tega pogosto vstopijo v menopavzo prezgodaj.

  • Avtoimune bolezni

Prezgodnja menopavza je lahko simptom avtoimunske bolezni, kot sta bolezen ščitnice, Crohnova bolezen, eritematozni lupus in revmatoidni artritis.

  • Vnetja

Nekatere okužbe, kot so tuberkuloza, malarija in okužba z virusom mumps (vendar je to zelo redko)

  • Epilepsija

Ženske z epilepsijo imajo večjo verjetnost zgodnje odpovedi jajčnikov. Starejša študija iz leta 2001 je pokazala, da je pri skupini žensk z epilepsijo približno 14 odstotkov imelo prezgodnjo menopavzo v primerjavi z 1 odstotkom splošne populacije.

  • HIV in aids

Kaj so dolgoročne posledice zgodnje in prezgodnje menopavze

Obstaja več škodljivih dolgoročnih posledic za zdravje, povezanih z menopavzo. Še toliko bolj v primeru zgodnje in prezgodnje menopavze, ki drastično poveča tveganje za:

  • demenco,
  • parkinsonovo bolezen,
  • glavkom,
  • depresijo,
  • tesnobo,
  • težave s spanjem,
  • osteoporozo,
  • koronarno srčno bolezen,
  • srčno popuščanje,
  • spolno disfunkcijo in
  • zgodnjo smrt.


Ob zgodnji in prezgodnji menopavzi imate:

• 50% večje tveganje za nastanek srčno-žilnih bolezni
• 20% večje tveganje za prezgodnjo smrt


Težave in telesne spremembe v času menopavze

Konec reproduktivnega obdobja s seboj prinese mnoge spremembe v telesu.

 

Spremembe nožnice

Po menopavzi se tkiva, ki obdajajo odprtino nožnice in sečnice v veliki meri oslabijo (atrofija). To lahko povzroči:

  • kronično draženje,
  • suhost nožnice,
  • izcedek iz nožnice

Povečajo se možnosti za razvoj vaginalnih okužb. Tudi po menopavzi se maternica, jajcevodi in jajčniki zmanjšajo.

 

Mišično in vezivno tkivo se oslabi

S staranjem se zmanjša količina mišičnega in vezivnega tkiva, vključno s tistim, ki podpira mehur, maternico, nožnico in danko. Posledično se lahko ti organi »povesijo« oz. spustijo (prolaps), kar včasih povzroči:

• občutek medeničnega pritiska ali polnosti,

• težave z uriniranjem, izgubo nadzora nad uriniranjem ali odvajanjem blata ali

• bolečino med spolnim odnosom.

Ženske, ki so imele veliko otrok, imajo večje verjetnosti za tovrstne težave.

 

Dojke postanejo manj polne

Zmanjša se tudi vezivno tkivo, ki podpira dojke, kar vodi v povešanje in prispeva k spremembam oblike. Vlaknasto tkivo v prsih se nadomesti z maščobo, zaradi česar dojke postanejo manj čvrste.

 

Endokrini sistem je kriv za vročinske oblive

Endokrini sistem je močno povezan s spolnimi hormoni. Pomanjkanje estrogena je glavni razlog zakaj ženske doživljajo vročinske oblive. Vročinski obliv je ime za občutek nenadnega vala vročine, ki povzroči zardelo kožo in znojenje. Lahko se pojavijo nenadoma; kadar koli podnevi ali ponoči. Trajajo lahko le nekaj sekund ali več minut hkrati. Spremembe življenjskega sloga so izjemno pomembne pri preprečevanju in obvladovanju vročinskih oblivov.

 

Nihanje hormonov povzroči nihanje čustev

Za ženske je obdobje menopavze lahko še bolj težavno zaradi močnega vpliva nihajočih hormonov na njihova čustva. To se odraža v močnih nihanjih razpoloženja, brez posebnega razloga. Bolj ste podvrženi k tesnobi in depresiji. V kolikor opazite, da ste nekaj tednov slabo razpoloženi se posvetujte z zdravnikom.

 

Slab spanec

Glavni razlog za slab spanec v času menopavze so vročinski oblivi, zaradi katerih se ženske pogosto zbujajo sredi noči. Približno 60% žensk poroča o težavah z nespečnostjo po nastopu menopavze. Prav tako se tveganje za razvoj obstruktivne spalne apneje povečuje od perimenopavze dalje.

 

Vaš spomin je lahko nekoliko slabši

Čeprav še ne vemo zakaj točno pride do slabšega spomina v času menopavze, predvidevajo, da je krivo nihanje oz. padec estrogena, ki naravno spodbuja nevrotransmitorje v možganih. Ženske poročajo, da so v času menopavze bolj pogosto »iskale besede«. Dobra novica je, da menopavza povzroči le začasne težave s spominom.

 

Zdravstvene posledice Menopavze

Tudi, če ženske nimajo zdravstvenih težav, se po menopavzi povečajo tveganja za razvoj bolezenskih stanj (oglejte si zapis 32 simptomov menopavze). Zaradi velikega padca ravni estrogena se v telesu zgodijo mnoge spremembe, ki lahko ogrozijo vaše zdravje.

Tveganja, ki se razvijejo so v veliki meri odvisna od genetskih in drugih dejavnikov. Kljub temu je dobro, da ste pozorni na naslednje 4 zdravstvene težave, ki se hitreje razvijejo po menopavzi:

 

1. Povečajo se tveganja za razvoj srčno – žilnih bolezni.

Skoraj tretjina žensk razvije bolezni srca in ožilja po menopavzi. Tveganje za srčni napad se močno poveča že desetletje po menopavzi.

Razlog je, da estrogen pomaga ohranjati prožnost krvnih žil, zato se krčijo in širijo, da se prilagodijo krvnemu pretoku. Ko se ravni estrogena zmanjšajo, se ta sposobnost izgubi.

Skupaj z drugimi spremembami, kot je zvišanje krvnega tlaka, ki lahko odebeli arterijske stene, postane žensko srce nenadoma ogroženo.

Nižje ravni estrogena povzroči tudi povečanje ravni holesterola v krvi.

Genetska tveganja so nekaj, česar ne morete nadzorovati. Toda vaše splošno tveganje za razvoj bolezni srca in ožilja lahko zmanjšate z zdravim načinom življenja:

  • V prehrano vključite veliko zelenjave
  • Zmanjšajte vnos rdečega mesa
  • Izogibajte se sladkorju in procesirani ter mastni hrani
  • Tedensko bodite športno aktivni 150 minut
  • Prenehajte s kajenjem
  • Pomembno je, da redno spremljate:
  • Stanje vašega krvnega tlaka
  • Vaše ravni holesterola
  • Vaše ravni sladkorja v krvi
  • Index telesne mase

Čeprav estrogen ščiti srce, se zdravljenje s hormonsko terapijo ni izkazalo za učinkovito pri zmanjševanju tveganja za bolezni srca.

 

2. Zdravje kosti je ogroženo

Ženske imajo 5-krat večjo verjetnost, da razvijejo osteoporozo kakor moški. Osteoporoza je bolezen, ki prizadene kosti in jih naredi šibke ter lomljive. Za zlom kosti zadostuje že padec iz stojne višine ali nekoliko močnejši udarec. Pred menopavzo so ženske kosti zaščitene z estrogenom, ki upočasnjuje njihovo razgradnjo. S padcem estrogena se kostna gostota prične pospešeno zmanjševati.

Kaj lahko storimo za bolj zdrave kosti?

• Fizična aktivnost, kjer kosti delujejo proti gravitiaciji: vaje z utežmi, hitra hoja ali tek

• Opustite kajenje tobačnih izdelkov

• Zdrava prehrana, ki vsebuje veliko kalcija

• Uživajte prehrano bogato s kalcijem

• Poskrbite, da telo prejme dovolj vitamina D

OPOZORILO: Osteoporoza nima simptomov oz. prvi simptom je po navadi kostni zlom. Vaše zdravje kosti lahko preverite le z denzitometrijo – meritvijo kostne gostote. Priporočamo, da si ženske že po 45 letu izmerijo kostno gostoto in preverijo ali so njihove kosti ogrožene.

Preiskava je vključena tudi v preventivni zdravstveni program menopavza.

 

3. Urinska inkontinenca

Približno 16 % – 18 % žensk poroča o uhajanju urina po menopavzi. Govorimo o urinski inkontinenci, kadar kašelj, kihanje ali telesna aktivnost povzroča uhajanje urina. Prav tako boste pogosteje odvajali vodo. Razlog za to je, da tkivo mehurja in sečnice vsebujeta estrogenske in progesteronske receptorje. Ko se raven teh hormonov zniža se tkivo stanjša in postane šibkejše oz. atrofira.

Kaj lahko storite?

Da bi preprečili urinsko inkontinenco, čim pogosteje izpraznite mehur. Izvajajte Keglove vaje, krčite in sproščajte mišice medeničnega dna. V kolikor se nič ne izboljša, vam priporočamo obisk zdravnika.

 

4. Pridobivanje odvečnih kilogramov

V tem obdobju življenja bo skoraj nemogoče shujšati ali vzdrževati vašo dosedanjo telesno težo.

Približno 90% žensk pridobi dodatne kilograme tik pred menopavzo in med njo. Večina žensk bo v tem času (povprečno) pridobila med 10 in 15 kilogrami.

Zakaj je temu tako:

Razlog, da se ženske zredijo kljub temu, da pazijo pri prehrani in so redno športno aktivne, je v nihajočih hormonih.

Hormoni regulirajo:

  • Presnovo
  • Kako hranimo maščobe v telesu
  • Naš apetit

 

Estrogen

V menopavzi se raven estrogena drastično zmanjša. Zato telo spodbudi druge procese kjer tudi nastaja estrogen. Na žalost je to skladiščenje maščob, saj estrogen nastaja tudi v maščobnih celicah.

Progesteron

Raven progesterona se tudi zmanjša v menopavzi in perimenopavzi. Čeprav progesteron ne vpliva na skladiščenje maščob v telesu, nezadostne količine povzročajo zadrževanje vode in napihnjenost.

Testosteron

Testosteron najdemo v majhnih količinah v ženskem telesu; in tudi med menopavzo in perimenopavzo se te ravni zmanjšajo. Testosteron povečuje libido, upočasnjujejo izgubo mišičnega tkiva, pomaga pri gradnji mišične mase, prispeva k splošnemu počutju, in močno vpliva na delovanje našega metabolizma. Mišice porabijo več kalorij kot maščobe. Torej, če imate manj mišic, porabite manj kalorij, tudi kadar spite.

Ščitnica

Manj delujoča ščitnica je zelo pogosta pri ženskah v menopavzi in je lahko razlog za pridobivanje odvečnih kilogramov. Ščitnica je odgovorna za uravnavanje porabe kalorij v telesu, zato pri zmanjšanem delovanju upočasni metabolizem. Počasnejša presnova pomeni manj porabljenih kalorij.
V kolikor imate težave s ščitnico se pred nastopom menopavze posvetujte z zdravnikom.

Kortizol

Ko ste pod stresom, vaše telo sprosti velike količine stresnega hormona, imenovanega kortizol. Dolgotrajno povečane ravni kortizola povzroči mnoge negativne posledice, med drugim tudi poveča skladiščenje maščob in to tistih nevarnih za zdravje v predelu trebuha (visceralna maščoba). Študija je pokazala, da imajo ženske v perimenopavzi in zgodnji postmenopavzi naravno povišano nočno raven kortizola (lahko povzroča neprespanost).

Visceralna maščoba

V reproduktivnih letih se pri ženskah maščobe večinoma shranjujejo v bokih in stegnih. Po menopavzi pa ženske shranjujejo vse več maščob v predelu trebuha.

Maščoba na tem območju, imenovana visceralna maščoba se shranjuje globlje v trebuhu in zapolnjuje prostor med organi.

V nasprotju z drugimi maščobami v telesu, visceralna maščoba proizvaja hormone in druge snovi, ki lahko:

  • povzročijo zožitev krvnih žil in dvignejo vaš krvni pritisk
  • povečajo odpornost proti insulinu, kar zmanjša sposobnost vašega telesa za učinkovito uporabo insulina
  • povzročijo vnetja, ki so povezana z različnimi bolezenskimi stanji, kot so srčno – žilne bolezni
  • prispevajo k nastanku spolne disfunkcije
  • povečajo tveganje za nastanek nekaterih vrst raka

 

Hormonska terapija

Zdravnik vam lahko predpiše hormonsko terapijo za lajšanje neprijetnih simptomov menopavze. Hormonska terapija pomaga uravnati ravni estrogena in progesterona.

Nekatere vrste hormonske terapije vsebujejo tako progesteron kot estrogen, druge pa le estrogen. Včasih vsebujejo tudi testosteron.

 

Potrebno je poudariti, da hormonska terapija ni brez tveganj. Ta tveganja so odvisna od vrste hormonske terapije, odmerka, trajanja zdravljenja in vaših že obstoječih tveganj za razvoj bolezenskih stanj.

Za najboljše rezultate je potrebno prirediti hormonsko terapijo za vsako žensko posebej in to zdravljenje spremljati ter prilagajati, da bodo koristi ostale večje od tveganj.

 

Kakšne težave zdravimo s hormonsko terapijo?

Imate zmerne ali močne vročinske oblive – Zdravljenje s hormonsko terapijo se je izkazalo za najučinkovitejše pri lajšanju motečih vročinskih oblivov in nočnega znojenja.

Nelagodje v nožnici – hormonska terapija lahko olajša vaginalne težave, ki so pogoste v menopavzi, kot so: suhost, srbenje, pekoč občutek in nelagodje pri spolnem odnosu.

Nagnjenost k osteoporozi – Osteoporoza je degenerativna bolezen kosti, ki zmanjšuje kostno gostoto. Glavni namen je preprečevanje kostnih zlomov, ki so posledica krhkih kosti. Hormonska terapija se je izkazala, saj je estrogen naravni zaviralec kostne razgradnje.

 

Neželeni stranski učinki hormonske terapije

Hormonska terapija sicer pomaga pri obvladovanju vročinskih oblivov in drugih neprijetnih simptomov menopavze, vendar ima lahko tudi škodljive stranske učinke.

Odvisno od vrste zdravljenja lahko stranski učinki vključujejo:

  • akne
  • napihnjenost
  • prebavne motnje
  • občutljivost dojk
  • otekanje v prsih ali drugih delih telesa
  • bolečine v trebuhu ali hrbtu
  • krči v nogah
  • glavoboli
  • migrena
  • slabost
  • vaginalna krvavitev
  • spremembe razpoloženja
  • depresija

Pomembno je, da se posvetujete z zdravnikom glede stranskih učinkov, ki jih doživljate . Morda bo vaš zdravnik lahko prilagodili odmerek ali predlagal drugo vrsto hormonske terapije.

 

Tveganja povezana s hormonsko terapijo

Hormonska terapija lahko poveča tveganja za nastenek resnejših zdravstvenih težav kot so:

  • Srčne bolezni
  • Možganska kap
  • Krvni strdki
  • Rak na dojki

 

Kaj dodatno poveča tveganja?

Starost – Ženske, ki pričnejo hormonsko terapijo pri 60 letih ali 10 let od nastopa menopavze, so v večji nevarnosti, da razvijejo zgoraj naštete težave.

Vrsta hormonske terapije – Obstajajo različne hormonske terapije, nekatere so bolj agresivne od drugih.

Zdravstvena anamneza – Pomembno je, da zdravnik pregleda vašo družinsko anamneza, osebno anamnezo in oceni tveganja za raka, bolezni srca, možgansko kap, krvne strdke, bolezni jeter in osteoporozo. To so pomembni dejavniki pri določanju, ali je hormonsko zdravljenje primerno za vas.

 

Kako ohranjati zdravje po menopavzi?

Navade, ki vam bodo pomagale živeti zdravo po menopavzi. Za več informacij se posvetujte s svojim zdravnikom:

  • Če razmišljate o nadomestnem hormonskem zdravljenju, se o tveganjih in koristih najprej pogovorite s svojim zdravnikom.
  • Prenehajte s kajenjem. Kajenje je glavni dejavnik tveganja za bolezni srca.
  • Redna fizična aktivnost. Že zmerna telesna aktivnost, kot je hoja pol ure na dan, 3-krat na teden vam bo pomagala ohranjati zdravje.
  • Ohranite zdravo telesno težo z uravnoteženo prehrano in z nizko vsebnostjo sladkorja.
  • Obvladajte visok krvni pritisk, po potrebi z zdravili ali spremembami življenjskega sloga. To bo pomagalo zmanjšati tveganje za razvoj bolezni srca.
  • Zmanjšajte stres v svojem življenju s sproščanjem ali redno telesno aktivnostjo.

 

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.